Communicatie is het belangrijkste dat er is. Alleen via communicatie kunnen we duidelijk maken wat we willen, wat we nodig hebben en wat we willen gaan doen. Zonder goede communicatie wordt het onmogelijk om aan de ander duidelijk te maken wat we van hem verwachten dat hij doet. Toch is de communicatie in veel bedrijven niet optimaal. Verschillende valkuilen kunnen daar de reden voor zijn:
Valkuilen
1. Onderschatten
Omdat communiceren iets natuurlijks is en we opgroeien met het idee dat we niet echt hoeven te leren communiceren, onderschatten we de kwaliteit van goede communicatie. We denken dat het vanzelf gaat en dat er op dit brede terrein niets te verbeteren valt. Je kunt jezelf leren dansen, maar als je je danspartner niet constant op de tenen wil trappen, is het verstandig om les te nemen en het goed onder de knie te krijgen. Dit zelfde geldt voor goed leren communiceren.
2. Overschatten
Naast onderschatten komt ook overschatten voor. Het overschatten dat de ander je zonder al te veel woorden ook wel begrijpt. Grote kans dat je te weinig communicatie eraan besteed en dat de ander je juist verkeerd begrijpt. Maar ook kan het zijn dat je als directeur voor de troepen uitholt en denkt dat je duidelijk was in de tekst en uitleg. Je overschat wat je team al weet of overschat jouw kundigheid in het communiceren.
3. Kennis hebben
Een groot bezit aan kennis hebben, of verder ontwikkeld zijn, en aannemen dat de ander dat ook heeft of is, terwijl dat niet zo blijkt te zijn.
4. Gebrek aan harmonie in jezelf
Een andere valkuil is het gebrek aan harmonie tussen je interne dialoog en de communicatie naar buiten toe. Wat jij wil zeggen tegen de ander komt niet goed over. Wees ook oprecht in wat jij communiceert en wat je daadwerkelijk vindt en voelt. Anders loop je het risico dat je communicatie onbewust een leugen is, en zelfbedrog en bedrog van anderen wordt.
5. Te subtiel of indirect communiceren
Onzekerheid is vaak de boosdoener van te subtiel of indirect communiceren. We willen graag kenbaar maken wat we nodig hebben of wat wij denken dat goed is, maar twijfelen of de ander het daarmee eens is. Om niet een blunder te begaan wordt er te subtiel gecommuniceerd; mocht het fout uitpakken, dan kan er altijd nog gezegd worden dat dat niet bedoeld werd. Belangrijk ook om dit als teamleider of manager bij je medewerkers te herkennen en hen te helpen duidelijk en zelfverzekerder te communiceren.
6. Vicieuze cirkel van miscommunicatie
Het grootste gedeelte van onze samenleving is zich niet bewust van de mismatch tussen de innerlijke communicatie en de communicatie met anderen. We voelen en denken wat anders dan dat we tegen anderen zeggen. Dit kan een vicieuze cirkel creëren van onbedoeld mis-communiceren. Immers als we zelf niet oprecht communiceren, verwachten we dat de ander dat ook niet doet, wat dan onze eigen onechte communicatie weer kan versterken.
In mijn volgende blog nog vijf valkuilen die in veel bedrijven voorkomen.
Maar ook in mijn e-book en in mijn trainingen komen de valkuilen in de communicatie aan bod.