Communicatie is het belangrijkste dat er is. Alleen via communicatie kunnen we duidelijk maken wat we willen, wat we nodig hebben en wat we willen gaan doen. Zonder goede communicatie wordt het onmogelijk om aan de ander duidelijk te maken wat we van hem verwachten dat hij doet. Toch is de communicatie in veel bedrijven niet optimaal. Verschillende valkuilen kunnen daar de reden voor zijn. In deel 1 vertelde ik over zes veel voorkomende valkuilen, vandaag nog vijf andere.

Communicatievalkuilen

1. Je weet het al

Ervan uitgaan dat jij wel weet wat de ander wil zeggen, nog voordat hij het gezegd heeft. Daardoor luister je maar half en vul je zelf in wat je denkt dat er bedoelt wordt.

2. Vertellen is niet nodig

Ervan uitgaan dat de ander wel weet wat jij nodig hebt, zonder het te zeggen. Het gekke is dat we er niet aan zouden moeten denken dat anderen onze gedachten kunnen lezen, toch gedragen we ons in de communicatie wel zo. “Je snapt toch dat dit eerst moet gebeuren” of “Je weet toch dat ik dat belangrijk vindt” zijn dingen die we dan denken, zonder dat we ze ooit uitgesproken hebben.

3. De boodschap van de ander verkeerd begrijpen

Als je gesprekspartner onbedoeld in een van de andere valkuilen gestapt is, is de kans groot dat je de boodschap van de ander verkeerd begrijpt. Zonder om verduidelijking te vragen of te checken of je de ander goed begrepen hebt, is de kans groot dat jij dan in deze valkuil stapt.

4. Moeilijke onderwerpen vermijden

Het kan lastig zijn om over sommige onderwerpen te praten, iets wat je moeilijk vindt, niet begrijpt of niet kan bijvoorbeeld. Maar door die onderwerpen te vermijden verandert er niet alleen niets aan die moeilijke situatie, maar de ander kan je ook verkeerd begrijpen. Denken dat je het prima vindt of best wilt doen bijvoorbeeld.

5. Aannames hebben

Dit overlapt punt 1 enigszins, ook hier vul je in wat de ander denkt, alleen ga je er daar slechts vanuit dat je weet wat de ander wil zeggen. Aannames hebben gaat een stapje verder. Je denkt ook te weten wat de ander voelt, er onderliggend mee bedoelt, of zelf hoe de ander in het leven staat. De enige over wie je dat zeker kunt weten ben jij zelf. 

Door je valkuil(en) te (h)erkennen kun je er iets aan doen. Als je weet dat je het moeilijk vindt of er niet goed in bent, maar je realiseert dat het belangrijk is voor goede communicatie, wordt het makkelijker om je valkuilen om te keren en er juist je sterke kanten van te maken. Vermeed je altijd moeilijke onderwerpen? Spreek dan met jezelf af dat je ze vanaf nu juist aan zal gaan. Al het begin is lastig, maar je zult merken dat hoe vaker je dit doet, hoe sterker je er in wordt.

In deel 1 van deze blog lees je de andere valkuilen die in veel bedrijven voorkomen.

Maar ook in mijn e-book en in mijn online trainingen komen de valkuilen in de communicatie aan bod.