Vaak wordt gedacht dat kunnen leiden de belangrijkste eigenschap is voor goed leiderschap, klinkt logisch ook. Toch is goed kunnen communiceren nog belangrijker. In een leidinggevende functie ben je afhankelijk van contact met anderen. Je klanten, de opdrachtgevers, je medewerkers, en misschien ook wel je concurrenten. Allen zijn ze afhankelijk van wat jíj naar hen en over je bedrijf communiceert.

Voordat ik in ga op communicatie in leiderschap, beantwoord ik eerst een andere vraag. Want wat is nou eigenlijk precies leiderschap? Leiderschap is het dienen, inspireren en motiveren van anderen in het denken, gedrag en handelen die past bij de persoon en bij de onderneming, voor het hoogste goed van alle betrokkenen. Hoe helderder je communicatie is, hoe beter het bij de ander overkomt en hoe beter jij je team kan sturen en je bedrijf kan leiden. Maar wat zijn dan de voorwaarden van communicatie binnen leiderschap? Hieronder zet ik de belangrijkste punten op een rij.

Wees bereikbaar

Sommige leiders denken dat als ze maar druk genoeg doen, vaak bezet en lastig bereikbaar zijn, ze belangrijk overkomen. Echter, het tegendeel is vaak waar. Dit type leider komt eerder over als ongeorganiseerd en bovenal onbereikbaar. Teamleden met prangende vragen kunnen niet bij je terecht. Werk blijft daardoor liggen of wordt niet goed gedaan. Bovendien zullen je werknemers steeds minder naar je toe durven komen omdat ze weten dat je toch geen tijd voor ze hebt. Zeker niet met persoonlijke vragen of problemen. Wees beschikbaar door ook als je druk bent toch even tijd vrij te maken als iemand naar je toe komt met een vraag of een probleem. Dat verslag of dat telefoontje kunnen best tien minuten wachten als iemand met een vraag aan je bureau staat. Beter is het zelfs nog om regelmatig achter je bureau vandaan te komen en zichtbaar beschikbaar te zijn. Loop eens bij je medewerkers langs om te vragen hoe het met ze is. Wees een sparringpartner voor de ander. Dat schept vertrouwen en geeft ruimte voor communicatie.

Zorg voor een open dialoog

Als je als leider ook een coachende rol hebt, is het gebruiken van een open dialoog daarbij een goed middel. Het zorgt voor goede gesprekken en een betere werkrelatie. Bij een open dialoog probeer je op zoek te gaan naar de onderliggende overtuigingen die het denken, voelen en het handelen van de ander bepalen. Nieuwsgierigheid en loslaten van oordeel zijn belangrijke kenmerken van een open dialoog.

Luister zonder oordeel

Het luisteren zonder oordeel, ik gaf het net al even aan, is een ander heel belangrijk onderdeel van goede communicatie in leiderschap. Zonder in te vullen wat de ander denkt en zonder je eigen overtuigingen op te dringen luister je naar je gesprekspartner.

Durf advies te vragen

Wees als leider niet bang om advies aan anderen te vragen. Je bent niet zwak als je bij een ander aanklopt voor advies, integendeel. Door je kwetsbaar en open op te stellen, leer je als leider niet alleen meer, maar wordt je ook nog eens een toegankelijkere leider. Dit maakt je juist sterker en echter. Bovendien zal het je communicatievaardigheden versterken, omdat je zowel naar de adviesgever luistert, als dat je de boodschap door vertaalt naar je werknemers.

Heb je vragen over communiceren of leiderschap in het algemeen? Ik ben beschikbaar voor advies of hulp.