Je wilt graag dat er goed gecommuniceerd wordt met je klanten. Externe communicatie staat daarom prominent op de agenda binnen de organisatie. Toch verloopt de externe communicatie soms wat stroef. Je vraagt je wellicht af hoe dat komt. Niet al je medewerkers beschikken misschien over de juiste informatie om een klant van dienst te kunnen zijn of hebben informatie die niet up-to-date is. Externe communicatie begint dan ook bij interne communicatie.

Interne communicatie als onderdeel bedrijfscultuur

Om te kunnen groeien met je onderneming, staat communicatie voorop binnen de hele organisatie. Niet alleen bij de directie, maar op alle afdelingen en in alle lagen van de organisatie is goede communicatie vitaal voor een gezond bedrijf. Om goed extern te communiceren is het daarom van belang om te zorgen dat iedereen in het bedrijf over de juiste informatie beschikt die altijd up-to-date is.

Hoe goed begrijpen jouw medewerkers de bedrijfsvisie?

Goede communicatie in de bedrijfscultuur verder ontwikkelen begint al bij de directie, en doe je door intern met iedereen in de organisatie helder en open over alles te communiceren. Je denkt wellicht dat je dat doet. Doe dan eens een steekproef en vraag een willekeurig aantal medewerkers of ze de visie en de missie van het bedrijf begrijpen? Of ze de waarden van hun bedrijf kennen? Of ze weten hoe goed of hoe slecht het bedrijf ervoor staat? Bespreek daarom de visie en missie van het bedrijf herhaaldelijk met het hele team en maak die voor iedereen zichtbaar. Wees open en eerlijk over winsten en verliezen binnen het bedrijf. Deel kennis over ontwikkelingen in de markt. Betrek medewerkers bij de klanten. Bespreek de normen en waarden en deel waar het bedrijf de komende jaren naar toe moet groeien.

Voorkom ruis

Hou de lijn in communicatie, zowel intern als extern, zo kort mogelijk. Zo voorkom je ruis in de communicatie. Als een mededeling via, via, via bij de juiste persoon moet komen is de kans groot dat de boodschap niet goed overkomt. Of een deel van de boodschap gaat onderweg verloren omdat de doorgever iets vergeet, of iemand geeft er (onbedoeld) zijn eigen kleur aan en voegt er wat (onnodige) informatie aan toe.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet

De belangrijkste vorm van communicatie is waarschijnlijk wel de non-verbale communicatie. De woorden en beloften die iemand uitspreekt kunnen nog zo mooi zijn, maar als mensen zien dat je zelf iets heel anders doet dan wat je zegt, zullen mensen af gaan op je acties, niet op je woorden. Een directeur die predikt dat het belangrijk is om altijd klantvriendelijk te zijn, en vervolgens klanten afsnauwt, komt niet geloofwaardig over in zijn communicatie. Doe wat jij van anderen vraagt en verwacht. Geef het goede voorbeeld, ook in je communicatie.

Ben jij je bewust van jouw interne dialoog?

Een goede manier om de interne communicatie te verbeteren is je bewust te worden van jouw interne dialoog. Daarmee kan je bewust gaan sturen op jouw communicatie. Hoe dat werkt behandel ik mijn volgende blog. Wil je meer weten over hoe ik jou kan helpen met de communicatie in jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.